onsdag 9 september 2015

Tabeller och stapeldiagram

På matten har vi börjat jobba med sannolikhet och statistik  och vi har pratat om  vad statistik, tabeller och diagram är. Att arbeta med matematiskabegrepp är viktigt för att öka elevernas förståelse. Vi har tittat på tabeller och diagram och hjälpts åt att tolka dem. Tillsammans undersökte vi sedan hur många syskon barnen i klassen hade. Var det vanligast med ett, två eller tre  syskon. Hade någon fler syskon och hur många är egentligen ensambarn. Hur många syskon hade vi tillsammans. Genom att tänka högt och modellera hur man gör en tabell och sedan för över informationen i ett stapeldiagram så väcker vi barnens nyfikenhet och lust att lära. Efter att ha gjort det  tillsammans i gruppen så var det dags för barnen att få göra en egen undersökning i par.
Frågor som undersöktes var t.ex. Hur tar du dig till skolan? Vilken är din favoritfärg? Hur många bilar har ni i er familj? Vilket är ditt favoritämne i skolan?  
Resultatet sammanställdes i en tabell  och fördes sedan över i ett  stapeldiagram, genom att färglägga staplarna så blev resultatet ännu tydligare. Nästa lektion fortsätter vi med cirkeldiagram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar