Vi har börjat att jobba med problemlösning på matematiken.
I Lgr11 kan vi läsa följande kunskapskrav kring problemlösning;
Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer
genom att välja och använda någon
strategi med viss anpassning till problemets
karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt och
ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.
Barnen har fått en ny målskylt där dessa mål är skrivna på ett språk som är enklare att förstå.
Efter vårt arbete ska jag kunna:
- använda några strategier
- beskriva hur jag löst ett problem
- säga om svaret är rimligt
- rita en bild
- gissa och pröva
- använda laborativt material
- arbeta bakifrån
- göra en tabell eller ett diagram
- leta efter mönster
- dela upp i delproblem
Att kunna välja den mest lämpliga strategin kan vara svårt därför prövar och omprövar vi och diskuterar fördelar och nackdelar med de olika strategierna.
I onsdags fick vi problemet Bonden bygger en hage som är ett öppet problem dvs det finns inte bara ett svar. Vi började med att läsa hela texten, sen upprepade vi och strök under frågan för att sist ringa in vad i texten som egentligen är viktigt för att kunna lösa problemet. Att ha en tydlig arbetsgång vid problemlösning hjälper barnen och genom att vi lärare modellerar ser barnen fördelarna med att arbeta strukturerat. Efter att ha funderat och provat några olika strategier så landade alla tillslut i att använda laborativt material var lämpligast för att lösa detta problem och barnen kunde hitta flera olika lösningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar